W
ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”,
który rekomendował między innymi zadanie upowszechnienia programów edukacyjnych
z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy wchodząca w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Wolsztynie, wzięła udział
w projekcie edukacyjnym pt.: „Żyjmy zdrowiej”.
Miał on na celu kształtowanie postaw i zachowań propagujących prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczną. Skierowany był on do wszystkich uczniów, z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym oddziałów przysposabiających do pracy (30 osób) i ich rodziców.
który rekomendował między innymi zadanie upowszechnienia programów edukacyjnych
z zakresu zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy wchodząca w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Wolsztynie, wzięła udział
w projekcie edukacyjnym pt.: „Żyjmy zdrowiej”.
Miał on na celu kształtowanie postaw i zachowań propagujących prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczną. Skierowany był on do wszystkich uczniów, z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym lub znacznym oddziałów przysposabiających do pracy (30 osób) i ich rodziców.
Projekt
obejmował następujące działy:
1. Zdrowe odżywianie.2. Znaczenie aktywności fizycznej oraz dobrej organizacji czasu wolnego dla harmonijnego rozwoju.
3.Codzienna porcja ruchu.
Uczniowie
poznawali proponowane zagadnienia na zajęciach dydaktycznych
i pozalekcyjnych w formie prelekcji, prezentacji multimedialnych, zajęć
warsztatowych, konkursu plastycznego
i kulinarnego, spotkań z policjantami i dietetykiem oraz zajęć ruchowych w sali i na powietrzu.
i kulinarnego, spotkań z policjantami i dietetykiem oraz zajęć ruchowych w sali i na powietrzu.
W ramach działu „Zdrowe odżywianie” uczniowie
dowiedzieli się co powinni jeść i kiedy, a co ograniczać i dlaczego picie
wody jest tak ważne dla naszego organizmu. Informacje te młodzież uzyskała
biorąc udział w prelekcjach pt.: „Żeby życie miało smaczek raz jabłuszko, raz
buraczek”, „Woda życia doda” i „Zdrowo jemy i rośniemy”. W ramach tych spotkań
nasi wychowankowie poznali znaczenie pojęć: zdrowe odżywianie, składniki
pokarmowe, dietetyka, dietetyk, piramida żywienia, witaminy i składniki
mineralne. Uczniowie dowiedzieli się za co są odpowiedzialne witaminy i jak
wpływają na nasze zdrowie, do czego prowadzi ich niedobór i w jakich produktach
pokarmowych możemy je znaleźć. Przekonali się dlaczego napoje gazowane, chipsy,
słodycze, fast-foody są niezdrowe dla naszego organizmu, czym można je
zastąpić, oraz jak ważne jest pierwsze i drugie śniadanie w naszej diecie.
W ramach podsumowania i utrwalenia zdobytych wiadomości, młodzież rozwiązywała
zagadki, uzupełniała krzyżówki, kolorowała obrazki tematyczne.
W prezentacji pt:. „Pokarmy niezbędne dla organizmu i niektóre i właściwości”, skierowanej do rodziców (dnia 20.11.2014r.) dietetyk p. Anety Tomczak-Gorzelniak, zwróciła uwagę na to, jakie zagrożenie dla naszego zdrowia, a w konsekwencji choroby, niosą złe nawyki żywieniowe. Przekonywała o ważnej roli wszystkich składników pokarmowych, których proporcjonalna ilość
w naszej diecie zapewni nam zdrowie i dobre samopoczucie.
i prawidłowego przyrządzania „zdrowych” potraw. Każda z klas przygotowała jedną ciekawą potrawę, o której opowiedziała pozostałym rówieśnikom, informując jak powstawała i jakie produkty zostały do niej użyte. Następnie nastąpiła przyjemna część warsztatów i każdy
z uczestników mógł skosztować przygotowane dania.
W prezentacji pt:. „Pokarmy niezbędne dla organizmu i niektóre i właściwości”, skierowanej do rodziców (dnia 20.11.2014r.) dietetyk p. Anety Tomczak-Gorzelniak, zwróciła uwagę na to, jakie zagrożenie dla naszego zdrowia, a w konsekwencji choroby, niosą złe nawyki żywieniowe. Przekonywała o ważnej roli wszystkich składników pokarmowych, których proporcjonalna ilość
w naszej diecie zapewni nam zdrowie i dobre samopoczucie.
O tym jak trudno
zaplanować i przygotować zdrowy posiłek przekonali się nasi wychowankowie
podczas warsztatów i konkursu kulinarnego.
W dniu 27
listopada 2014 roku, odbyły się w naszej szkole warsztaty kulinarne. Zajęcia
te, miały na celu przybliżenie uczestnikom spotkania, zasad zdrowego odżywiania
i prawidłowego przyrządzania „zdrowych” potraw. Każda z klas przygotowała jedną ciekawą potrawę, o której opowiedziała pozostałym rówieśnikom, informując jak powstawała i jakie produkty zostały do niej użyte. Następnie nastąpiła przyjemna część warsztatów i każdy
z uczestników mógł skosztować przygotowane dania.
Zdrowy styl życia to obok
prawidłowego odżywiania również aktywność fizyczna. Codzienna porcja ruchu jest
kluczem do zachowania zdrowia. Po obejrzeniu prezentacji: „Wpływ wysiłku
fizycznego na sprawność i prawidłowe czynności organizmu”, uczniowie
dowiedzieli się że ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt
kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność
fizyczną. Aktywność sprawiająca przyjemność: marsz, jazda na rowerze, pływanie,
taniec, korzystnie wpływa na dobre samopoczucie oraz poprawia naszą kondycję.
Uczniowie poznali próby oceniające pracę serca i sprawność układu oddechowego,
dzięki nim mogli zorientować się co do własnej reakcji na obciążenia fizyczne,
siłę woli i odporność psychiczną.
Jak wykorzystać kijki do
zabaw organizując aktywnie czas wolny, nasi wychowankowie dowiedzieli się
biorąc udział w zajęciach warsztatowych.
Z
kijkami można maszerować powoli i bardzo szybko, można biegać, skakać oraz
wspinać się po górach.
Młodzież
poznała ćwiczenia i zabawy, które pomogą zaktywizować nie tylko grupę
rówieśniczą, ale również całe rodziny. Rodzice wzięli udział w prelekcji
przeprowadzonej dnia 20.11.14r. pt.: „Nordic-walking- sposób na aktywne
spędzanie czasu wolnego”. Pani A. Kryś przedstawiła prawidłową
technikę marszu, sposoby doboru kijów, rodzaje ćwiczeń oraz zdrowotne walory
marszu z kijkami.
Zachęcając
do aktywności na co dzień, w dniach 17.11-12.12.14r. zorganizowaliśmy konkurs
plastyczny: „Aktywni cały rok”. Technika wykonania prac była dowolna, format
A3. Wpłynęły prace wykonane technikami mieszanymi z wykorzystaniem pasteli
olejnych, tempery, kredek ołówkowych. Przedstawiały różne aktywności: taniec,
jazdę na rowerze, rolkach, gry zespołowe, sporty zimowe i wiele innych.
Wszystkie były ciekawe i starannie wykonane, dlatego decyzja o przyznaniu
nagród była bardzo trudna. Obok komisji konkursu, przywilej ten otrzymała
również społeczność naszej szkoły, która głosowała na najlepsze według siebie
prace.
Decyzją uczniów:
1 miejsce przyznano
Dawidowi Wajsowi z klasy II a za pracę „Kolarz”,
2 miejsce- Kamila Krechowicz
klasa IIa za pracę „Taniec baletnicy w otoczeniu kwiatów”,
3 miejsce- Mateusz Prządka klasa II b za pracę „Piłkarz w akcji”,
3 miejsce- Mateusz Prządka klasa II b za pracę „Piłkarz w akcji”,
Komisja w składzie: p. A. Białek, p. B. Czwojdrak, p.
J. Dolata-Dechnik i p. A. Haglauer przyznała trzy nagrody i trzy wyróżnienia.
Najwyżej
oceniono:
1 miejsce - praca Mateusza Kaczmarka z klasy III a pod tytułem „Rowerzysta”,
2 miejsce - Beata Lorenc z klasy IIIb z pracą „Dziewczyna z kółkiem”,
3 miejsce zdobyła Małgosia Tyburska z klasy IIIb za pracę „Zabawy
hula-hop”.
Ponadto wyróżniono Ninę Langner z klasy IIIb, która przedstawiła
ścigających się rolkarzy, Karolinę Kowalczyk z klasy III a za prace „Siłacz” i
Magdę Słocińską z IIa za pracę „Tancerze”.
Dnia 6.11.2014 r. gościliśmy
w szkole st. sierż. Daniela Domagałę i st. sierż. Krzysztofa Chłopka
policjantów Komendy Powiatowej Policji w Wolsztynie. Spotkanie to odbywało się
pod hasłem „Ja i moja rodzina w ruchu drogowym”. Zaproszeni goście przybliżyli
uczniom tematykę podstawowych zasad ruchu drogowego, dotyczących pieszych
i rowerzystów. Przypomnieli obowiązkowe wyposażenie roweru, odpowiednie oznakowanie ubioru pieszego i rowerzysty, sposoby poruszania się i prawidłowe zachowania na drodze. Uczulili na trudne warunki drogowe panujące zimą i zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się w ruchu drogowym. Policjanci przypomnieli wybrane znaki drogowe
i odpowiadali na pytania przygotowane przez uczniów.
i rowerzystów. Przypomnieli obowiązkowe wyposażenie roweru, odpowiednie oznakowanie ubioru pieszego i rowerzysty, sposoby poruszania się i prawidłowe zachowania na drodze. Uczulili na trudne warunki drogowe panujące zimą i zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się w ruchu drogowym. Policjanci przypomnieli wybrane znaki drogowe
i odpowiadali na pytania przygotowane przez uczniów.
Młodzież miała okazję
utrwalić poznane wiadomości w miasteczku ruchu drogowego przy Szkole
Podstawowej nr 3 w Wolsztynie, które odwiedzili 9.12.14r. Tam pod opieką
st. sierżanta Adama Miśko uczniowie pokonywali rowerowy tor przeszkód oraz
mogli sprawdzić znajomość zasad w symulowanych warunkach ruchu drogowego.
Przejazd slalomem po pochylni, ósemka, tarka i rynna, okazały się nie lada
wyzwaniem. Dużo kłopotu sprawiała również jazda jednorącz i przewożenie
przedmiotu.
Nagrodą za trudy podczas
rowerowych zmagań było zaproszenie do obejrzenia wozu policyjnego z jego
wyposażeniem. Pan policjant dokładnie omówił działanie radiostacji, alkomatu,
pokazał sygnały dźwiękowe i świetlne, wytłumaczył zabezpieczenie wypadku, a
nawet pozwolił usiąść za kierownicą. Ciepła herbata i ciasto upieczone przez
klasy na tą okazję, umiliły chwile spędzone w miasteczku ruchu drogowego.
Kończąc cykl spotkań związanych z jazdą na rowerze
dnia 18.12.2014r. zorganizowaliśmy zajęcia ruchowe z udziałem rodziców „Z mamą,
z tatą na rowerze”. Zbiórka klas miała miejsce na dziedzińcu szkolnym, gdzie
przekazano uczniom program spotkania
Pan P. Kryś przypomniał obowiązkowe wyposażenie
roweru oraz zasady poruszania się po ścieżkach rowerowych. Następnie grupa
uczniów wzięła udział w wycieczce rowerowej. Uczniowie założyli kaski, koszulki
odblaskowe i po krótkiej rozgrzewce byli gotowi do jazdy.
Pozostała grupa wychowanków, pieszo udała się na Skansen w Wolsztynie.
Na Skansenie po przypomnieniu sobie znaków drogowych umieszczonych w „miasteczku ruchu drogowego” przystąpiono do realizacji zadań. Przy wybranych znakach – stacjach „miasteczka” umieszczono zadania teoretyczne w formie krzyżówek, pytań testowych, rebusów i zagadek. Uczniowie klas dojeżdżali lub dobiegali do wybranej stacji - znaku, zabierali zadanie i wracali do swoich grup, gdzie je wspólnie rozwiązywali.
Po zadaniach teoretycznych
przystąpiono do zajęć praktycznych. Uczniowie pokonywali tor przeszkód
składający się: z ósemki, slalomu, przejazdu przez deskę, przewożenia
przedmiotów. Po pokazie prawidłowego przejazdu przez „miasteczko”, młodzież
samodzielnie lub z pomocą sprawdzała swoje umiejętności, respektując zasady
ruchu drogowego.
Odpoczywając przy ognisku,
omówiliśmy zadania stacji i przypomnieliśmy wszystkie działania
programu „Żyjmy zdrowiej”.
programu „Żyjmy zdrowiej”.
Po pożegnaniu, grupa rowerzystów i pieszych udała się w drogę
powrotną do szkoły.
Działania w ramach projektu okazały się bardzo potrzebne, a zarazem efektywne. Młodzież w znacznym stopniu pogłębiała swoją wiedzę oraz umiejętności rowerowe.