Stowarzyszenia „Droga i
Bezpieczeństwo” ogłosiło w listopadzie 2014 roku V edycję akcji „Wypadki na
drogach – porozmawiajmy”. W tym roku tematem przewodnim akcji była „Widoczność
na drodze”.
Do akcji włączyli się uczniowie
Zespołu Szkół Specjalnych w Wolsztynie. W okresie 15 – 19 grudnia 2014 r.
realizowali zadania dotyczące bezpieczeństwa i wypadkowości w ruchu drogowym
oraz „Widoczności
na drodze” zgodnie z materiałami przekazanymi przez organizatora akcji, a dostosowanymi do możliwości psychofizycznych podopiecznych. Tematyka bezpieczeństwa na drodze i właściwego korzystania z czasu wolnego wynika też z Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktyki. Z tego względu przed każdą dłuższą przerwą od zajęć dydaktyczno – wychowawczych uczniowie przypominają sobie podstawowe zasady. Zaproponowane działania spełniali z wychowawcami. Zajęcia warsztatowe prowadził nauczyciel zajęć technicznych i wychowania fizycznego, a statystyki i policyjne prezentacje multimedialne prezentowała nauczycielka biblioteki.
na drodze” zgodnie z materiałami przekazanymi przez organizatora akcji, a dostosowanymi do możliwości psychofizycznych podopiecznych. Tematyka bezpieczeństwa na drodze i właściwego korzystania z czasu wolnego wynika też z Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktyki. Z tego względu przed każdą dłuższą przerwą od zajęć dydaktyczno – wychowawczych uczniowie przypominają sobie podstawowe zasady. Zaproponowane działania spełniali z wychowawcami. Zajęcia warsztatowe prowadził nauczyciel zajęć technicznych i wychowania fizycznego, a statystyki i policyjne prezentacje multimedialne prezentowała nauczycielka biblioteki.
Na początku grudnia uczniowie otrzymali
elementy odblaskowe dostarczone przez PZU. W dniach
15–16.12.2014 r. podczas przerw międzylekcyjnych otrzymywali wytyczne i instrukcje dotyczące działań w ramach akcji „Wypadki na drogach – porozmawiajmy”. Otrzymali niezbędne materiały do wykonania wstępnych czynności – kolorowanki, odblaski, notatki, ilustracje... Na zajęciach technicznych wykonywali makiety i elementy potrzebne do wykonania wystawy przestrzennej. Gromadzili elementy odblaskowe, by zorganizować pokaz. Podczas zajęć bibliotecznych w zwizualizowanej formie zapoznawali się ze statystykami dotyczącymi wypadków na drogach i oglądali materiały policyjne wskazujące bezpieczne zachowania i skutki wypadków. Odbyli informacyjne spotkanie z pielęgniarką szkolną celem zapoznania się ze skutkami wypadków
z udziałem pieszych i rowerzystów. Wykonali ekologiczną maskotkę odblaskową. Przygotowali też tematyczną gazetkę ścienną, kolorując uprzednio obrazki tematyczne.
15–16.12.2014 r. podczas przerw międzylekcyjnych otrzymywali wytyczne i instrukcje dotyczące działań w ramach akcji „Wypadki na drogach – porozmawiajmy”. Otrzymali niezbędne materiały do wykonania wstępnych czynności – kolorowanki, odblaski, notatki, ilustracje... Na zajęciach technicznych wykonywali makiety i elementy potrzebne do wykonania wystawy przestrzennej. Gromadzili elementy odblaskowe, by zorganizować pokaz. Podczas zajęć bibliotecznych w zwizualizowanej formie zapoznawali się ze statystykami dotyczącymi wypadków na drogach i oglądali materiały policyjne wskazujące bezpieczne zachowania i skutki wypadków. Odbyli informacyjne spotkanie z pielęgniarką szkolną celem zapoznania się ze skutkami wypadków
z udziałem pieszych i rowerzystów. Wykonali ekologiczną maskotkę odblaskową. Przygotowali też tematyczną gazetkę ścienną, kolorując uprzednio obrazki tematyczne.
Zobaczcie w akcji uczniów:
Klasa
1:
Klasa
2 i 3:
Klasa
4 i 6:
Klasa
5:
Klasa
1 au:
Klasa
1 bu:
Klasa
3 au:
Klasa
3 bu:
Klasa
2 g:
W dniach 17–19.12.2014 r.
uczniowie pod kierunkiem nauczycieli odbyli debaty lub pogadanki z elementami
debaty na temat „Widoczności na drodze”. Następnie wykonali wystawę
przestrzenną z pokazem elementów odblaskowych i tematyczne gazetki ścienne.
Wzięli udział w quizie lub rozwiązywali zagadki i rebusy celem utrwalenia
nabytych wiadomości i umiejętności. Wzięli udział w grach i zabawach
zespołowych, wykazując się znajomością ww. zagadnień. Wykonali doświadczenie
dotyczące widoczności kamizelki w ciemnościach; wyciągali wnioski. Zakładali na
siebie elementy odblaskowe, by określić właściwe miejsca. Rozpoczęli też prace
konkursowe dotyczące redagowania hasła lub wiersza i wykonania pracy
plastycznej.
Klasa
1 i 3 g podczas urządzania wystawy przestrzennej:
PRACE
PLASTYCZNE:
Dawid
Wittchen:
Hubert
Nowak
Nicola
Ulanicka
Patrycja
Domagała
Praca
zbiorowa klasy 1 i 2 gu
Praca zbiorowa klasy 2 b gu
19.12.2014 r. wzięli udział w
apelu, podczas którego Pani Dyrektor Hanna Strugała – Rozynek przypomniała
zasady bezpiecznego korzystania z czasu wolnego. Zwróciła uwagę na możliwość
zwiększenie swojej widoczności na drodze
poprzez używanie elementów odblaskowych. Odwołała się do debat przeprowadzonych
podczas zajęć.
05.01.2015 r. uczniowie
kończyli prace konkursowe. Wspólnie z opiekunami opisali je. Następnie przy
silnym wsparciu nauczycieli, wykorzystując zdjęcia z zajęć, wystaw i pokazów,
wykonali prezentację multimedialną dokumentująca ich działania w ramach akcji.
Oto
prezentacja szkoły podstawowej:
Nasi uczniowie w dobrym
stopniu opanowali ww. zagadnienia. Bardzo dobrze rozumieją potrzebę bycia
widocznym na drodze. Wiedzą, gdzie najlepiej umieszczać odblaski. Używają
odblasków. Zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym będą
cyklicznie utrwalane i doskonalone.
Oprac. P. Cichy
koordynator akcji na terenie szkoły
koordynator akcji na terenie szkoły