- kolejne spotkania „Spokojnej Szkoły” za nami.
Powrót do
szkoły po przerwie świątecznej bywa trudny. Przyzwyczajeni do późniejszego
wstawania i dużej ilości czasu wolnego niechętnie zasiadamy znów w ławkach. Niektórzy
jednak cieszą się, że powrócili w szkolne mury. Co sprawia, że chętnie wstajemy
rano, mimo zimowego chłodu za oknem? Oczywiście! Nasi klasowi towarzysze! Nawet
wczesne wstawanie niestraszne, gdy w szkole czekają przyjaciele.
Po
ostatnich zajęciach w ramach programu „Spokojna Szkoła” wiedzą o tym też
najmłodsi uczniowie. Wspólnie z uczniami klas I-III zastanawialiśmy się, kim
jest dobry kolega, po jakich zachowaniach można go poznać, a także
rozmawialiśmy o wartości przyjaźni. Pierwszoklasiści przez pierwszych kilka
miesięcy mieli okazję poznać się, nawiązać pierwsze znajomości, więc
o koleżeństwie mieli już trochę do powiedzenia. Potrafili bezbłędnie
odróżnić dobre i złe zachowania na ilustracjach oraz zaproponować zasady, które
pozwolą nam stać się dobrymi kolegami.
Swoje rady w
formie obrazkowej umieścili na szkolnej gazetce.
Uczniowie
klas II i III podczas zajęć zastanawiali się nad istotą przyjaźni. Pomocne
w tym było opowiadanie Danuty
Wawiłow „Chcę mieć przyjaciela!”. Wszyscy uważnie go wysłuchali
i odpowiadali na pytania dotyczące zachowań bohaterów. Dowiedzieliśmy się
dzięki temu, czym jest prawdziwa przyjaźń i jak ją odróżnić od tej fałszywej.
Na kolorowych paskach wypisaliśmy zachowania, po których poznać można
przyjaciela. Z pasków powstała Tęcza – przyjaciółka Słoneczka „Spokojnej
Szkoły”, która towarzyszyć mu będzie odtąd na naszej ściennej gazetce.
Tak jak tęcza pojawia się na niebie po deszczu, tak przyjaciela
najczęściej poznajemy, kiedy jest nam smuto i potrzebujemy pomocy. Tęcza
rozświetla niebo swoimi kolorami, a przyjaciele dodają nam otuchy i pomagają
przetrwać największe życiowe zawieruchy z nadzieją na kolejny słoneczny dzień. Życzymy
każdemu, by znalazł swojego przyjaciela!
oprac. Marcelina
Szemberg