W
listopadzie uczniowie II i III etapu edukacyjnego podjęli wyzwanie i wzięli udział
w Szkolnym Konkursie Literackim zorganizowanym przez polonistkę Patrycję Cichy.
Ogólnym i nadrzędnym
celem konkursu było doskonalenie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych
wśród uczniów.
Podopieczni mogli doskonalić
umiejętność wyszukiwania istotnych informacji w tekstach źródłowych, opracowania
planu pracy
i tworzenia wypowiedzi pisemnej na zadany temat i w zadanej formie.
i tworzenia wypowiedzi pisemnej na zadany temat i w zadanej formie.
Uczniowie
klas IV – VI pod opieką pani Magdy Biniak redagowali wypracowanie pt.: Prawdziwych
przyjaciół poznaje się w biedzie.
Gimnazjaliści wraz z panią Patrycja Cichy zmagali
się z rozprawką na temat: Czy zgadzasz
się z opinią, że Mowa jest źródłem
nieporozumień?
Powstały piękne prace! Organizatorka miała nie lada
kłopot z wytypowaniem tych najlepszych.
Poznajcie finalistów Szkolnego
Konkursu Literackiego 2014/2015
Finaliści II etapu edukacyjnego:
I miejsce – Konrad Wasiek, kl. V
II miejsce – Wiktorian Zygalski, kl. VI
III miejsce – Dawid Wittchen, kl. V
Wyróżnienie – Marcin Walkowiak, kl. VI
Finaliści II etapu edukacyjnego:
I miejsce – Kacper Lórych, kl. I g
II miejsce – Norbert Poniży, kl. I g
III miejsce – Katarzyna Bajonczak, kl. II g
Wyróżnienia – Blanka Laskowska, kl. II g i
Marek Nowicki, kl. III g
Zwycięzcy
otrzymali gratulacje, dyplomy i nagrody książkowe, w postaci gier oraz
długopisy i flamastry.
Gratulujemy!!!
Poznajcie wypowiedzi pisemne zdobywców I miejsc:
Praca
Konrada Waśka:
„Przyjaciele”
to wiersz napisany przez Adama Mickiewicza. Poznajemy w tym utworze dwoje
przyjaciół, którzy mieszkają w „oszmiańskim powiecie”; są to Leszek i Mieszek.
Chłopcy
bardzo się lubią. Dzielą się wszystkim, wszędzie chodzą razem, „z tych, co to:
gdzie ty, tam ja, co moje, to twoje”.
Z
wiersza dowiadujemy się, że scenka rozgrywa się w lesie. Przyjaciele spacerując
nagle spotykają groźnego niedźwiedzia. Leszek wspina się na szczyt drzewa, aby
się chronić. Mieszek tego nie potrafi i zostaje na ziemi. Prosi Kuma o pomoc,
ale nie otrzymuje pomocy. Zwierzę zbliża się do Mieszka, a ten mdleje ze
strachu. Po chwili niedźwiedź odchodzi, bo pomyślał, że ofiara już od dawna nie
żyje z powodu nieświeżego zapachu „który mógł być skutkiem
strachu”. Po chwili Leszek zszedł z drzewa i zapytał kolegę o samopoczucie. Ten
odrzekł mu, że poznał przysłowie niedźwiedzie…
W tym wierszu widzimy, że Leszek nie jest dobrym
kolegą. To tchórz, ponieważ zostawia towarzysza w niebezpieczeństwie. Bardzo
ważne okazują się słowa niedźwiedzia, że „prawdziwych przyjaciół poznajemy w
biedzie”. Leszek nie okazał się prawdziwym przyjacielem, bo nie udzielił pomocy
Mieszkowi.
Praca
Kacpra Lórycha
Zastanawiałem
się nad stwierdzeniem, że „Mowa jest źródłem nieporozumień” i myślę, że jest
warte omówienia. Mowa jest bardzo ważnym środkiem przekazywania informacji. Dzięki
mowie zdobywamy wiedzę, wymieniamy doświadczenia, zwierzamy się… Jednak czasem
jedno słowo może doprowadzić do niewyobrażalnych szkód.
Myślę,
że źle odebrane słowo może zniszczyć nawet najtrwalszą przyjaźń. Także z
książki „Mały Książę” wynika, że wypowiedziane przez lisa słowa są inaczej
odebrane przez Małego Księcia. Lis na szczęście wyjaśnił Księciu, że „Dobrze
widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.
Brzydkim
źródłem nieporozumień jest plotka. Ludzie dość chętnie przekazują sobie
nieprawdziwe historie. Rozpowiadają jakieś domysły czy niesprawdzone informacje.
Może do spowodować, ze kogoś się urazi, niesłusznie posądzi…
Człowiek
nie jest idealny i zdarza mu się powiedzieć coś niewłaściwego. Dlatego trzeba
trzymać język na wodzy i uważać na słowa. Mowa może być bardzo niebezpiecznym
narzędziem komunikacji.